maandag 14 juni 2010

Melkzuur.be

Binnen een maand gaan ze me eens goed nakijken op het sportmedisch adviescentrum van de K.U.L.
Neen, niet aan mijn hoofd. Ze zullen nagaan of het wel verantwoord is dat ik aan een marathon zou deelnemen. Die dag zie ik dus eerst een sportarts  en daarna zullen medewerkers van het sportmedisch adviescentrum van de K.U.L. inspanningstesten bij me afnemen.

Daar testen ze minstens 2 zaken. Mijn omslagpunt en mijn maximale hartfrequentie.

Een VO2 max opname. Dat is de maximale hoeveelheid zuurstof die ik per minuut op kan nemen. Hoe hoger die is, hoe beter mijn spieren van brandstof voorzien worden.

Mijn omslagpunt berekenen doen  ze aan de hand van lactaat metingen. Hoe groter de inspanning op de loopband, hoe meer je melkzuur of lactaat je zal produceren. De grens waar je een bepaalde waarde van melkzuur overschreidt, is je omslagpunt.  
  • Onder deze grens train je aëroob (traag, conditie)
  • Boven deze grens train je anaëroob (snel, wedstrijdtempo, verzuring, kramp, pijn achteraf)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten